Pedicure

Onze professionele pedicure (tevens medisch) is werkzaam in De Praktijk Heemstede. U kunt haar bezoeken voor de verzorging van zowel gezonde als problematische voeten/nagels.

De pedicure verwijdert eveneens overtollig eelt, likdoorns en behandelt ontstane kloven. Zij geeft adviezen over schoenkeuze en de persoonlijke verzorging van uw voeten. Man of vrouw, jong of oud: iedereen is gebaat bij een goede voetverzorging. Of u nu veel zit, staat of loopt. Want realiseert u zich wel eens dat het hele gewicht van uw lichaam vaak op uw voeten neerkomt? En wist u dat als de voeten pijn doen, ongemerkt ook de houding kan veranderen? Daardoor kunnen weer rug- of nekklachten ontstaan. Preventief uw voeten laten verzorgen door onze professionele pedicure is dus voor iedereen van belang.

Een behandeling kan gepland worden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag variërend in begin- en eindtijd, U kunt een afspraak maken via het telefoonnummer van De Praktijk Heemstede:

023-5291642

of gebruik maken van het contactformulier, onder ‘contact’ boven aan de deze pagina.

Tarieven

Basisbehandeling (30 minuten) €45,50
Uitgebreide behandeling (40 minuten) €59,50

Vergoeding

Als u als diabetes- of als reumapatiënt naar onze pedicure gaat dan kunt u, afhankelijk van uw verzekeringspolis, in aanmerking komen voor een vergoeding (tegemoetkoming) van de behandelingskosten.

Senioren

Bij het ouder worden kunnen voeten in verschillende mate achteruit gaan. Voetaandoeningen van de oudere voet zijn geen specifiek gevolg van leeftijd. Bij ouderen wordt de voethuid echter geleidelijk aan dunner waardoor beschadigingen makkelijker optreden en infecties kunnen ontstaan. Daarbij kunnen voetaandoeningen bijzonder pijnlijk zijn en de zelfstandigheid en mobiliteit ernstig aantasten. Bovendien draagt mobiliteit van ouderen in belangrijke mate bij tot hun gevoel van welzijn. Voetproblemen moeten dus tijdig worden onderkend en behandeld zodat het lopen een plezierige aangelegenheid blijft.

Sporters

Om blessures te voorkomen is het van belang dat uw voeten in goede conditie zijn en dat u de juiste sportschoenen draagt. Elke sport vraagt om een sportschoen die voldoet aan specifieke eisen. De gevolgen van slecht passende sportschoenen kunnen o.a. zijn: ingescheurde, ingroeiende of blauwe nagels, kloofvorming aan de hielen, overmatig transpireren en blaren.

Diabetes en voetverzorging

Voetverzorging bij diabetespatiënten vereist extra zorg. Regelmatige controle (en indien nodig behandeling) door de pedicure bij diabetes-patiënten kan ernstige gevolgen voorkomen. Dit is de reden waarom onze pedicure daarvoor speciaal gecertificeerd is. Het is raadzaam om enkele malen per jaar, ook als er geen voetklachten zijn, naar onze professionele voetverzorgster/pedicure met aantekening ‘diabetische voet’ te gaan. Het voorkomen van voetproblemen is namelijk een van de belangrijkste taken van de pedicure.

Reuma en voetverzorging

Voetverzorging bij reumapatiënten vereist extra zorg. Onze pedicure is ook hiervoor gecertificeerd. Door het dunner worden van het vetkussen onder de bal van de voet, een afwijkende stand van de voet en/of tenen en niet goed passend schoeisel, treedt er aan de voeten vaak een ongewenste eelt-/ likdoornvorming op. Door een beperkte bewegingsvrijheid en/of doordat tenen herhaaldelijk in de verdrukking komen bij te weinig ruimte in de schoen, krijgt men ook te maken met nagelafwijkingen.

Overige voetproblemen

Blaren

Een veel voorkomend probleem bij sporters zijn blaren. Tegen druk en wrijving, verdedigt de voethuid zich door eeltvorming. Hevige wrijving geeft echter een soort noodmaatregel door blaarvorming.

Eelt

Eelt is een natuurlijke reactie van de huid op extra druk. Overmatig eelt aan de voeten geeft vaak aanleiding tot vervelende klachten.

Huid- en nagelschimmels

Huidschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd. Veel mensen hebben last van deze (jeukende) huidaandoening. Voorkom dat u besmet raakt. Bezoek regelmatig een pedicure; deze kan in een vroeg stadium schimmel herkennen. Zo kan een eenvoudige behandeling afdoende zijn. Eigenlijk is een regelmatig bezoek aan de pedicure een ‘must’ wanneer u wilt voorkomen dat een schimmelinfectie zo uit de hand loopt dat niet alleen uw huid maar ook uw nagels aangetast raken. De pedicure inspecteert uw voeten en geeft adviezen om de voethuid in optimale conditie te houden.

Voorkomen is beter dan genezen en dat gaat zeker op voor schimmelinfectie. Bij schimmelnagels vertoont de nagelplaat verkleuringen zoals witte tot gele/bruinachtige strepen. De lengtegroei van de nagels is geremd. Het gevolg hiervan is dat de dikte van de nagel toeneemt. Iemand met een gezonde huid en gezonde nagels heeft meestal een prima afweersysteem voor schimmels. Schimmels hebben het prima naar hun zin in slecht groeiende, vochtige of beschadigde nagels. Onder die omstandigheden kunnen schimmels zich gemakkelijk verspreiden. De huisarts of dermatoloog kan geneesmiddelen voorschrijven die een hardnekkige schimmel sneller en grondiger kunnen bestrijden. Naast de voorgestelde middelen moeten alle schoenen aan de binnenkant behandeld worden met een schimmeldodend middel, om te voorkomen dat schimmelsporen zich in de schoenen nestelen en zodoende herinfectie veroorzaken.

Ondersteunende behandeling door een pedicure is van belang. Deze kan dikke en soms pijnlijke nagels dunner maken, wat de genezing bevordert.

Ingroeiende teennagels

Ingroeiende teennagels zijn een pijnlijke aandoening die zo snel mogelijk moet worden verholpen. Onze pedicure geeft u tips om te voorkomen dat nagels gaan ingroeien, en laat zien wat ze voor u kan betekenen om snel van de pijn te worden verlost. U wordt geadviseerd niet zelf langdurig te proberen een ingroeiende nagel te behandelen. De pedicure heeft daartoe instrumenten en medicamenten en kan ervoor zorgen dat de nagel optimaal glad wordt gemaakt en eventueel dunner gefreesd. Bovendien kan de pedicure ervoor zorgen dat de nagel drukvrij komt te liggen. Verder zijn er diverse technieken voorhanden om herhaling van ingroeien te voorkomen.

Kloven

Vochtige kloven tussen of onder de tenen ontstaan door een verweekte huid door overmatige transpiratie of door langdurig contact met water. Een belangrijke oorzaak is vaak een schimmelinfectie. Bij vochtige kloven is de behandeling erop gericht zoveel mogelijk infectie te bestrijden. Droge kloven aan de hiel ontstaan door een verminderde talgafscheiding en een beperkte transpiratievorming.

Bij droge kloven wordt zoveel mogelijk overmatig eelt verwijderd, voornamelijk de randjes eelt van de kloven. Dit is belangrijk om het herstel van de elasticiteit van de huid te bevorderen. Pas dan is genezing van droge kloven goed mogelijk.

Likdoorn

Een likdoorn ook wel eksteroog genoemd is een sterke eeltvorming op een klein gebied van de huid. Het is een misverstand te denken dat een likdoorn een wortel heeft. Een likdoorn groeit van buiten naar binnen. Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door de druk van de likdoorn op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt in een kegelvorm. Door de kegelvorm, met de punt naar binnen, doet de likdoorn pijn wanneer met erop drukt. De pedicure kan deze likdoorn verwijderen. Als er aan de oorzaak niets wordt gedaan, bijvoorbeeld door het model van de schoen niet te veranderen, is het logisch dat zich op den duur weer een likdoorn vormt.

Maak een afspraak via ons contactformulier of bel: 023–5291642.

Ik heb een vraagIk wil een afspraak makenOverige